Tekenen
van de tijd - juni 2000
De betekenis van wonderen
In
een uitgebreid artikel in het Amerikaanse weekblad Newsweek,
onder de titel De betekenis van wonderen, beschrijft journalist
Kenneth Woodward de verschillende benaderingen van wonderen in
godsdienstige tradities en geeft hij voorbeelden van wonderbaarlijke
ervaringen uit verschillende religies.
Elke week van het jaar komen gelovigen ergens in de wereld bijeen om
de wonderbaarlijke daden te vieren die God, of de goden, een heilige of
een wijze hebben verricht ten behoeve van de gelovigen, schrijft
Woodward. Vele joden en boeddhisten, evenals christenen, hindoes en
moslims zoeken nog steeds naar en ervaren naar eigen zeggen
wonderbaarlijke interventies in hun leven.
Volgens
een recente opiniepeiling van Newsweek
zegt 84 procent van de volwassen Amerikanen te geloven dat God wonderen
verricht en bijna de helft (48 procent) verklaart er zelf één te
hebben ervaren of gezien. Driekwart van de Amerikaanse katholieken zegt
te bidden om wonderen, en van de niet-christenen en mensen zonder geloof
zegt 43 procent dat zij om een interventie van God hebben gevraagd.
De meeste Amerikanen die om wonderen bidden, vragen om genezing voor
zichzelf of voor hun geliefden. Vijftig procent van de ondervraagden
schrijft het weer tot leven komen van mensen die door medische
autoriteiten dood zijn verklaard, aan God toe.
Verhalen over wonderen, vroeger en nu, doen twee dingen, aldus
Woodward: Ze verklaren Gods wegen aan de gelovigen en ze zijn het
middel waarmee gelovigen de aanwezigheid van God, of de goden, in hun
eigen leven ervaren.
Wonderen komen voor in alle wereldgodsdiensten, zegt hij: In het oude
India, evenals het oude Midden-Oosten, fungeerden wonderen als tekenen
én als mirakels. Als mirakels wekten ze ontzag op; als tekenen duidden
ze op de aanwezigheid van een transcendente macht. Toen de Boeddha zijn
volgelingen verbijsterde door op te stijgen, zijn lichaam in stukken te
verdelen en weer samen te voegen, liet hij aan iedereen blijken dat hij
volledig bevrijd was van de ijzeren wetten van karma. Toen de profeet
Mohammed in de woestijn water voortbracht voor zijn dorstige
metgezellen, gaf hij uitdrukking aan de barmhartigheid van Allah de
Al-genadige. En toen Jezus Lazarus opwekte uit de dood, liet hij daarmee
zijn macht over de dood zien en kondigde hij zijn eigen verrijzenis aan.
Hij herhaalde tevens de wonderen van de oude Hebreeuwse profeten Elia en
Elisa, en zette de lijn uit voor de wonderen die ook door de apostelen
Petrus en Paulus zouden worden verricht.
Het
artikel wordt vergezeld door voorbeelden van wonderen uit verscheidene
geloofstradities:
Tien
jaar geleden, op 12-jarige leeftijd, kwam Bernadette McKenzie erachter
dat zij niet meer rechtop kon staan, zelfs niet na drie operaties. Ze
leed aan vastzittend ruggemerg, een zeldzame, aangeboren toestand die
onophoudelijke pijn veroorzaakt. De nonnen op haar school in een
voorstad van Philadelphia begonnen aan een serie gebeden en vroegen hun
overleden stichter, Moeder Frances de Sales Aviat, die zij als een
heilige beschouwen, om voorspraak. Op de vierde dag knielde Bernadette
zelf bij haar bed en zei tot God dat als dit haar leven moest worden zij
dat zou aanvaarden. Maar zij wilde een teken krijgen. Zij bad dat,
indien zij weer zou kunnen lopen, haar favoriete liedje Forever
young (Altijd jong) op de radio gespeeld zou worden. Dat
gebeurde. Zij sprong onmiddellijk op en holde naar beneden om het aan
haar familie te vertellen. Bernadette merkte zelfs niet op dat haar
lichamelijke symptomen verdwenen waren, iets wat volgens haar doktoren
medisch onverklaarbaar is. Haar genezing wordt momenteel door het
Vaticaan onderzocht als een mogelijk wonder.
Zolang
als ze zich kan herinneren, bidt Angela Boudreux tot de priester Francis
Xavier Seelos, wiens beenderen begraven liggen in haar parochiekerk in
Gretna, Louisiana. In de zomer van 1966 werd bij Angela, nu 70 jaar,
leverkanker geconstateerd. Nadat een kijkoperatie een enorme tumormassa
had aangetoond in 90 procent van het orgaan, werd haar nog twee weken te
leven gegeven. Ze zag eruit als iemand uit een concentratiekamp,
herinnert haar dokter zich nog, dr Alfred J. Ruffy Jr, nu een
gepensioneerd professor van de Wake Forrest-instituut voor geneeskunde.
Maar Angelo bad tot Vader Seelos om meer tijd zodat ze haar vier
kinderen kon opvoeden. Ruffy merkte dat de tumor ter grootte van een
grapefruit bijna onmiddellijk begon te slinken, een ommekeer die volgens
hem niet kon worden toegeschreven aan de rudimentaire chemotherapie die
hij had toegepast. Het was het opmerkelijkste geval dat ik ooit heb
meegemaakt, aldus Ruffy. In november dat jaar was Angela weer op de
been en kon ze voor haar kinderen zorgen. De rooms-katholieke kerk
noemde de genezing een wonder, en twee weken geleden waren Ruffy en de
familie Boudreaux in Rome voor de zaligverklaring van Vader Seelos.
Een
jaar geleden schuifelde Tyler Clarensau naar het altaar van de Park
Crest Assembly of God-kerk in Springfield, Missouri. Het was, denkt hij,
waarschijnlijk de 200ste keer dat hij om genezing had gevraagd voor zijn
misvormde kniegewrichten die een operatie niet had kunnen corrigeren.
Plotseling stond er een groep van 40 andere tieners van de
Pinkstergemeenschap om hem heen en begon te bidden. Geleidelijk zwol het
gebed van de hele congregatie aan tot een luid geraas. Een uur later,
toen de stilte viel, maakte een vrijwilliger van de kerk bekend dat God
de benen van Clarensau had genezen. Beverig stond hij op, alle ogen op
hem gericht. Hij begon diepe kniebuigingen te maken, iets waar hij al
jaren niet toe in staat was. Nu kan hij langzaam hardlopen.
Ik had wel verhalen gehoord over mensen die werden genezen, zegt
Tyler, 15 jaar oud, en dat vond ik wel cool.
Maar ik was er niet echt van overtuigd tot het mij zelf overkwam.
Shoshana
Levin is zangeres-liedjesschrijfster en komt uit een liberaal-joodse
familie aan de Westkust. Maar sinds 10 jaar leest ze de thora, is ze lid
van Chabad Lubavitch, een chassidische groepering in Brooklyn, New York
en gelooft ze vurig in de kracht van wijlen haar rabbi, Menachem Mendel
Schneerson. In juli 1992 werd bij de moeder van Shoshana maagkanker
geconstateerd en zij had naar verwachting niet lang meer te leven. De
dag nadat zij het nieuws had gehoord, ging Shoshanna naar de secretaris
van de rabbi met een brief waarin zij Schneerson om een zegening (berucha) vroeg. Haar werd gezegd dat zij die namiddag moest
terugkomen en dat haar familie intussen door het hele huis mezuzas moest plaatsen, goede daden moest doen en shabbos-kaarsen
moest aansteken. Haar moeder deed aarzelend wat haar dochter haar
opdroeg en schreef verscheidene cheques uit voor goede doelen. Die
namiddag kreeg Shoshana te horen dat de rabbi zijn zegen had gegeven.
Drie dagen later, toen de doktoren een biopsie bij haar moeder deden,
waren er geen tekenen van de kanker te bekennen. Iemands gebeden zijn
verhoord, zei de dokter.
Hisham
Muhammed Kabbani is een soefi-heilige, een sheik van de islamitische
Naqshbandi-orde die in afstamming teruggaat tot de profeet Mohammed. Op
55-jarige leeftijd is hij nu het hoofd van de orde in Noord-Amerika en
hij heeft een doctorsgraad van de Universiteit van Leuven in België.
Hij vertelt het verhaal van een wonder dat in 1971 plaatsvond, toen zijn
eigen geestelijke meester, sheik Muhammad Nazim al-Haqqani een zeldzaam
en onverwacht bezoek bracht aan Kabbanis huis in Libanon. Hij zei
tegen mij: Ik heb een ingeving ontvangen van de lijn van onze
grootmeesters, dat je vader vanavond om zeven uur zal overlijden. Ik
vroeg: Hoe weet u dit? Mijn vader is oud, maar in goede
gezondheid. Hij antwoordde: Via ons wezen en de geestelijke
verbinding die duizenden jaren lang is doorgegeven. Het was 17.00 uur
en hij zei mij de familie bij elkaar te roepen en het niet aan mijn
vader te vertellen. Om vijf voor zeven ging mijn meester naar de kamer
van mijn vader. Mijn vader zei tegen de sheik dat hij pijn had en dat
zijn hart het liet afweten. Toen de klok zeven uur sloeg overleed mijn
vader.
Maharaj
Krishna Rasgotra, een gepensioneerde minister van Buitenlandse Zaken van
India herinnert zich nog precies de dag waarop hij bijna 30 jaar geleden
een volgeling werd van Sathya Sai Baba, de meest gevierde levende
heilige van India. Door de jaren heen was de regeringsambtenaar er vaak
getuige van dat Baba het voor hem kenmerkende wonder verrichtte: het uit
het niets produceren van grote hoeveelheden vibhuti,
heilige as, waaraan zijn volgelingen genezende eigenschappen
toeschrijven. Maar pas in 1986 ervoer Rasgotra de kracht van Baba uit de
eerste hand. Nadat hij een hartaanval had gehad, lag Rasgotra in een
verkoeverkamer. Onder de heen en weer lopende doktoren en
verpleegkundigen zag hij Baba, hoewel de heilige zich duizenden
kilometers verderop bevond. Toen doktoren hem vertelden dat hij een
bypass-operatie nodig had om een fatale aanval te voorkomen,
consulteerde Rasgotra Baba persoonlijk, die hem vertelde dat hij die
niet nodig had. Rasgotra zag van de operatie af en vandaag de dag, op
zijn 75ste, speelt hij regelmatig 18 holes golf. Ik heb volledig
vertrouwen in Baba, zegt Rasgotra. Alles wat hij zegt, komt uit.
Altijd wanneer je met hem bent, voelt het alsof je iets aflegt en een
soort nieuw leven verwerft.
Boeddhistische
monniken zijn terughoudend met het tonen van deze [wonderbaarlijke]
krachten aan anderen, uit vrees dat het ego, dat ze trachten te
overwinnen, erdoor wordt versterkt. De eerwaarde meester Hsuan Hua, een
Chinese boeddhistische monnik, bouwde in 1970 een Chan-klooster in San
Francisco. Naar verluidt kon hij in Azië de kwalen genezen van hen die
bereid waren het dharma van de
Boeddha te volgen. Maar in de Verenigde Staten, waar hij in 1995
overleed, leek het meester Hua dat gebruik van bovennatuurlijke krachten
als middel om te onderwijzen averechts zou werken in een rationele,
wetenschappelijke maatschappij.
Woodward
concludeert dat ... naarmate de VS het thuis wordt van
alle godsdiensten van de wereld verhalen over wonderen een nieuw en
bijna burgerlijke dimensie hebben gekregen. Ook al laten zij zien dat
godsdiensten zeer verschillende visies bieden over de werking van het
transcendente in de wereld, die verschillen hoeven niet te leiden tot
verdeeldheid: verhalen over wonderen nodigen de spirituele zoeker ook
uit om in andere werelden te reizen dan die van hemzelf... Zoals een oud
chassidisch spreekwoord zegt: Wie al deze verhalen gelooft is een
dwaas, maar wie ze niet kan geloven is een ketter.
(Bron: Newsweek, VS)
Blinde
man ziet weer
Een man die meer dan 11 jaar blind was, kan weer zien. Philip Evans uit
Coventry, Engeland, beschouwt de terugkeer van zijn gezichtsvermogen,
hetgeen bevestigd is door zijn dokter, als een wonder. Ash
Choudri, een opticiën van het bedrijf Vision Express, die hem
onderzocht, is hoogst verbaasd.
(Bron: BBC Radio News; BBC Ceefax, GB)
(De
Meester van Benjamin Creme verklaart dat het wonder door de Meester
Jezus werd verricht.)
|