Het nieuwe onderwijs
een compilatie
Hier volgt een selectie uitspraken
van Maitreya (Boodschappen van Maitreya de
Christus en Maitreya’s leringen — De
Wetten van het Leven), de Meester van Benjamin
Creme (Een Meester spreekt) en Benjamin
Creme, over het thema ‘het nieuwe onderwijs’.
Mijn Lering zal jullie tonen dat er in
deze wereld niets is of het kan, indien nodig, door
de mens bereikt worden. De mens is een God en behoeft
slechts die goddelijkheid te openbaren om tot bloei
te komen. Mijn Aanwezigheid zal jullie hiervan verzekeren,
want Mijn Broeders, de Meesters van Wijsheid, en Ik
zullen jullie de wonderen tonen van je goddelijke aard.
Op deze wijze zullen jullie je potentieel gewaar worden
en groeien in Licht. (Maitreya, uit: Boodschap nr. 71)
De wereld staat gereed voor meer licht.
Overal hunkeren de volkeren naar nieuwe kennis omtrent
zichzelf en God. (Benjamin Creme’s Meester, uit ‘Er
zij licht’)
Voor mij is onderwijs elke activiteit
die een man, vrouw of kind voorbereidt op het volledig
tot uitdrukking brengen van hun potentieel. Wij komen
in incarnatie in een bepaald stadium van ontwikkeling
en gaan door vanuit een voorgaand leven, zodat we een
bepaald potentieel hebben wat betreft ziele-uitdrukking,
intelligentie en fysieke uitrusting — wat dat
dan ook inbrengt in dit leven. Onderwijs is de voorbereiding
van een man, vrouw of kind op de fysieke, emotionele,
mentale en geestelijke gebieden, om hun potentieel in
elk leven tevoorschijn te brengen. (Benjamin Creme, Maitreya’s
Missie, dl. III)
Een werkelijke uitdrukking van de mens
als ziel kan alleen plaatsvinden door de mensheid opnieuw
te onderrichten over de ware aard van de mens als drievoudige
werkelijkheid — geest, ziel en persoonlijkheid — en
over de Wet van Oorzaak en Gevolg in relatie tot de
Wet van Wedergeboorte. Dit zal onze nieuwe systemen
vormgeven. (Benjamin Creme, Maitreya’s Missie,
dl. I)
We moeten de kunst van het leven leren.
Het is een kunstvorm en kan alleen al doende geleerd
worden. Het is niet iets wat je kunt onderrichten, maar
je kunt wel de beginselen onderrichten, de wetten. Onderricht
de wetten en de regels die daarvan afgeleid zijn — de
Wet van Oorzaak en Gevolg, de Wet van Wedergeboorte,
de Wet van Onschadelijkheid en de Wet van Opoffering — en
je onderricht de grondbeginselen van het leven. Het
leven verloopt volgens deze Wetten en hoe eerder we
deze instinctief onderdeel maken van ons leven, des
te sneller ons leven en onze wereld redelijk gecoördineerd
en harmonisch zullen zijn. (Benjamin Creme, De Kunst
van het Leven)
Verleden en toekomst
In de afgelopen 2000 jaar heeft de mensheid
de energie van kennis tot uitdrukking gebracht. Onze
wetenschap en onze onderwijssystemen zijn hiervan de
uitdrukking. In de komende 2000 jaar zullen we de liefde
van God uitdrukken, niet alleen de intelligentie van
God. De Christus zal een nog hoger aspect dan Liefde
brengen, het Wil-aspect, maar dat zal zich natuurlijk
alleen in individuen openbaren. In het volgende tijdperk,
of tegen het einde van dit tijdperk, zullen steeds meer
mensen blijk geven van deze hoedanigheid van Wil, die
Liefde insluit. (Benjamin Creme, De Wederverschijning
van de Christus en de Meesters van Wijsheid)
Mijn Meesters zullen jullie de regels
van het Leven leren, Ikzelf zal jullie dat hogere Licht
tonen dat de mensheid wenkt.
Mijn Lering is tweeledig: ze heeft te maken
met de fysieke aard van de mens, de eerste levensbehoeften;
ze heeft ook te maken met de verhouding van de mens
tot dat Goddelijk Wezen dat wij God noemen.
In Mijn woordenboek zijn deze één en dezelfde,
want slechts in zoverre de mens zich juist tot zijn
medemens verhoudt, verhoudt hij zich juist tot God.
Het is Mijn plan jullie dit te laten zien,
jullie te leren dat wanneer de mens in zichzelf het
vermogen ontdekt tot samendelen, tot liefhebben, tot
vertrouwen, vanaf dat moment zijn klim naar God begint.
Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd
zijn. (Maitreya, uit: Boodschap nr. 29)
Alle kinderen hebben een evenwichtige
achtergrond nodig om in op te groeien, alsmede voorbeelden
in dat proces, een moeder en vader. Dat niet alle ouders
die stabiliteit bieden is helaas al te waar en vele
factoren spelen een rol bij deze ongelukkige toestand:
gebrek aan onderwijs, armoede, ondeugdelijke huisvesting,
ziekte, en onverantwoordelijke en onverschillige ouders,
die onvolwassen en ongeschikt zijn voor de uitdagingen
van het gezinsleven.
Maar het dient ook gezegd dat miljoenen mensen,
in elk land, straatarm en verstoken van alle voorzieningen,
moedig streven en er tegen alle verwachtingen in merendeels
in slagen hun gezin bijeen te houden en een evenwichtig
en liefdevol voorbeeld te geven aan hun kinderen. Zij
zijn de miskende helden van het ras die, door hun volharding
en eindeloze zelfopoffering, het beste vertegenwoordigen
wat de mensheid kan laten zien.
Het nieuwe onderwijs moet zich met dit fundamentele
probleem bezighouden en opleiden voor de vereisten van
het gezinsleven. Het is vreemd, nietwaar, dat dit meest
fundamentele aspect van het sociale leven zo’n
geringe aandacht krijgt en in zo’n belangrijke
mate wordt overgelaten aan de grillen van het toeval.
(Benjamin Creme’s Meester, uit ‘Het gezin’)
Mijn lering, hoe eenvoudig ook, zal jullie
de noodzaak tonen van samendelen; om een reservoir van
voorraden aan te leggen waaruit alle mensen kunnen putten;
om hebzucht te vervangen door samenwerking en vertrouwen;
om de innerlijke goddelijkheid van de mens te openbaren.
(Maitreya, uit: Boodschap nr. 64)
De behoeften van alle volken zijn dezelfde:
voldoende voedsel, huisvesting, onderwijs en gezondheidszorg
zijn de basisvoorwaarden zonder welke de mensen hun
volledige potentieel niet kunnen bereiken of beschikbaar
stellen aan de samenleving. Miljoenen mensen wordt deze
grondrechten momenteel ontzegd. (Benjamin Creme’s
Meester, uit ‘Alomvattendheid is de sleutel’)
In onze onderwijsinstellingen zullen veranderingen
plaatsvinden, waarbij mensen de kunst van overleven
zal worden geleerd — niet alleen op het fysieke
gebied, maar ook om hen te inspireren in denken en geest.
Het onderwijs zal in de toekomst vrij zijn van ideologische
en religieuze vooroordelen. Het zal heelheid en gezondheid
in de mens creëren. (Maitreya’s Leringen – De
Wetten van het Leven)
Er is op dit moment waarschijnlijk nergens
perfect onderwijs te vinden. Iedereen heeft min of meer
beperkend, en in sommige gevallen schadelijk onderwijs
gehad, dat de creatieve verbeelding tegenwerkt, de individualiteit
onderdrukt en angstcomplexen creëert — angst
voor onderwijzers, angst voor examens, angst voor elkaar;
en het stimuleert te zeer schadelijke wedijver.
… elk individu moet beschouwd worden als een ziel. De gehele opvoeding
moet hierop gebaseerd worden. Daarnaast moet men inzien dat ieder kind uniek
is, met een persoonlijke stralenstructuur die het resultaat is van zijn of
haar vroegere incarnatie-ervaring en het zieledoel in dit leven, want de ziel
voorziet de verschillende lichamen van stralen. Daarom moeten waar onderwijs
en het onderwijs van de toekomst noodzakelijkerwijs rekening houden met de
stralenstructuur, zodat het onderwijs van ieder individu kan worden afgestemd
op de persoon in kwestie. (Benjamin Creme, Maitreya’s Missie,
dl. II)
De opening van centra voor jongeren — In
Groot-Brittannië heeft Maitreya Zich op verschillende
manieren bekendgemaakt aan godsdienstige en politieke
leiders. Er bestaan diepe kloven in de maatschappij,
maar deze kloven kunnen niet geheeld worden, tenzij
ze zichtbaar worden. De sociale, economische en politieke
gisting die Groot-Brittannië nu ervaart, zal tenslotte
leiden tot een verzachting van het kapitalisme en er
zal een evenwichtige vermenging komen van socialisme
en kapitalisme.
Een van de aspecten van Maitreya’s missie in Groot-Brittannië zal
de opening van bepaalde centra zijn die jonge mensen
en gezinnen zullen aantrekken. Het doel is, in de eerste
plaats, om zo met deze jongeren om te gaan, dat zij
zelfrespect en vertrouwen krijgen. Zo toegerust, zullen
zij geholpen worden werk te vinden. Het bankwezen zal
uiteindelijk hulp aanbieden en onderwijzers, doktoren
en politici zullen deze centra bezoeken en bestuderen
om ervan te leren. (Maitreya’s Leringen – De
Wetten van het Leven)
Leraren kunnen hun klassen niet in bedwang
houden omdat de leiders zelf niet begrijpen waar het
in het leven om gaat. Ze zijn alleen goed in het vrijgeven
van de marktwerking en het veranderen van individuen
in robots voor fabrieken. Nu zullen verantwoordelijke
intellectuelen naar voren komen; niet slechts degenen
die niet weten hoe te leven, die beheerst worden door
de stembus en door ideologieën.
Indoctrinatie van een kind is ongoddelijk.
Een ideologie opleggen aan wie dan ook is ongoddelijk.
Het denken van kinderen wordt tegenwoordig
volgestopt met feiten en getallen. Hoe kan het Zelf
vrede en geluk ervaren? Maar, “alles zal zich
in naam van de kinderen ontwikkelen”. (Maitreya’s
Leringen – De Wetten van het Leven)
Dagelijks stromen geweldige nieuwe geestelijke
energieën met grote kracht de wereld in. Dit transformeert
het menselijk bewustzijn, inclusief het bewustzijn van
jonge mensen. Jonge mensen zijn gevoelig. Ze voelen
dat ze een ziel in incarnatie zijn en toch lijkt alles
wat ze ervaren in hun gezin, op school en op straat
volkomen materialistisch. Het gaat geheel tegen de ziel
in. De ziel is eenheid, heelheid, en beschouwt de mensheid
als één. Maar het kind gaat naar school
om te wedijveren met andere kinderen, om de beste te
zijn, precies het tegendeel van de aard van de ziel.
Scholen bereiden kinderen niet voor op het leven. Ze
bereiden kinderen voor op werken.
Het bedrijfsleven heeft het hele leven in beslag
genomen. Daarom willen kinderen niet naar school. Het
heet commercialisering. Onderwijs en gezondheidszorg
worden geleid alsof het bedrijven zijn. Het zijn geen
bedrijven, maar diensten die absoluut wezenlijk zijn
voor zich ontwikkelende mensen. (Benjamin Creme, De
grote Aantocht)
Wanneer Ik Mij aan de wereld bekendmaak,
zal Ik tot alle mensen spreken in deze bewoordingen:
Bereid je erop voor jezelf te zien als goden. Bereid
je erop voor tot in het Licht verheven te worden. Bereid
je erop voor jezelf als broeders van elkaar te zien.
Bereid je erop voor de Waarheid te onderrichten. Bereid
je erop voor te leven volgens de Wet. Omarm deze Wet
en herstel Gods plan. (Maitreya, uit: Boodschap nr.
34)
[Maitreya] is een geestelijk leraar, een
onderwijzer in de ruimste zin van dat woord. Hij is
gekomen om de mensheid over haar eigen aard te onderwijzen,
om ons te laten zien dat wij goddelijk zijn, dat de
goddelijke vonk, die ons met de hele kosmos verbindt,
in ieder mens brandt. Dit is de innerlijke werkelijkheid.
Hij komt om de mensheid aan te sporen die werkelijkheid
te openbaren en te worden zoals de Meesters, niet slechts
in aanleg, maar werkelijk goddelijk. (Benjamin Creme, De
grote Aantocht)
Ook in het onderwijssysteem vinden nu
grote veranderingen plaats. Kinderen zullen geheel vanuit
het niets dingen aandragen, niet uit de boekjes. De
veranderingen komen van de kinderen. (Maitreya’s
Leringen – De Wetten van het Leven)
[Maitreya] zal de aandacht van de mensen
vestigen op de speciale noden van de jeugd, om zo hun
latente aspiratie en bereidheid tot dienen aan te moedigen.
Hij zal de rol van de vrouw benadrukken en haar behoefte
aan emancipatie, onderwijs en respect. Hij zal laten
zien dat in de komende jaren een omvangrijk leger van
dienaren nodig is om zelfs maar de basisbehoeften te
lenigen van een wereld die hongert naar voedsel, werk,
onderwijs en kennis; naar een kans om haar menselijkheid
te tonen en haar verlangen naar verbetering. (Benjamin
Creme’s Meester, uit ‘Gebeurtenissen zonder
weerga’)
Een van de bedroevende dingen in het hedendaagse
onderwijs is de wijze waarop kinderen gekleineerd worden,
te horen krijgen dat ze het fout hebben, dingen niet
mogen doen, dat ze stout zijn. Kinderen worden voortdurend
belemmerd, en het heeft niets te maken met stout zijn.
Het kind heeft geen begrip van wat stout is. Het kind
heeft alleen maar verlangens, instincten en een zucht
naar avontuur. Als ze daar de gelegenheid voor krijgen
zonder steeds te horen dat ze stout zijn en het verkeerd
doen, kunnen ze opgroeien zonder belemmeringen, zonder
gebrek aan eigenwaarde. Ze zouden het gevoel hebben
dat men van hen houdt, dat hun ouders werkelijk om hen
geven, geduld met hen hebben, bereid zijn naar hen te
luisteren, met hen te praten, enzovoort. Dat zou een
innerlijk vertrouwen geven, dat zich uit in het vermogen
om het beste te maken van elke gelegenheid die het leven
biedt.
Wat de meeste mensen ergens van weerhoudt is
gebrek aan zelfvertrouwen. Dat is voornamelijk het gevolg
van het voortdurende vitten door de ouders, het kleineren
van het kind. “Je bent nog maar een kind” of “Daar
weet jij niets van”. Alles wat een kind zegt wordt
bespot en gekleineerd. Niet in elk gezin, maar wel in
veel gevallen. Zelfs onder overigens intelligente en
opgeleide mensen worden kinderen op zo’n manier
gekleineerd en bespottelijk gemaakt.
Kinderen mogen nooit en te nimmer bespottelijk
worden gemaakt. Het is louter eigenbelang van de ouders
om het kind te belemmeren, zodat ze het redelijk onder
controle kunnen houden. Mensen zijn zó overwerkt
en moe, hun zenuwgestel is zó gespannen dat ze
de aanwezigheid van hun eigen kinderen en het beslag
dat kinderen op hen leggen niet kunnen verdragen. Dat
is tragisch voor hen, voor de kinderen en voor de maatschappij
als geheel.
Zelfrespect is een basisbehoefte van ieder
mens. Als dit ontbreekt worden mensen gedreven tot criminaliteit,
druggebruik en dergelijke, zelfs tot zelfdoding. Dat
alles is een direct gevolg van het onvermogen van veel
ouders om bij hun kinderen een gevoel van liefde en
begrip in te prenten, om hartelijk, geduldig te zijn,
bereid om te helpen, om te luisteren en een relatie
met het kind te hebben, en hun dat cruciale vertrouwen
te geven. (Benjamin Creme, Maitreya’s Missie,
dl. III)
Tegenwoordig is het grootste deel van
het onderwijs, voor wat het waard is, opleiding om werk
te krijgen. Mensen worden simpelweg gereed gemaakt om
in het bedrijfsleven de kost te verdienen onder de gesel
van wedijver. Dat gaat veranderen. Wedijver moet plaats
maken voor samenwerking. Het is vooral wedijver, die
gebaseerd is op hebzucht en angst, die de mensheid belemmert
in haar voornaamste uitdrukking van eenheid, haar besef
deel te zijn van één groep. Dit moet
veranderen. Wanneer dat gebeurt, zullen mensen beseffen
dat de ziel een feit is waarvan de Meesters het toonbeeld
zijn. Mensen zullen beseffen dat ze zielen zijn en zich
naar de ziel richten. Dan zal het onderwijs voor het
leven van de ziel, en de psychologie van de ziel, steeds
meer de richtlijn worden in ons onderwijsstelsel. (Benjamin
Creme, Maitreya’s Missie, dl.III)
Elk kind, op welk niveau het ook in de
wereld komt, incarneert met zijn eigen doeleinden. Een
hoofddoel is om te leren in vrede en harmonie te leven
met anderen, met alle mensen met wie hij of zij omgaat.
Het vermogen om dit ook werkelijk te kunnen is tegenwoordig
zeldzaam. Je bent een zeer bijzonder mens als je terecht
komt in een gezin, een schoolsituatie, een samenleving,
waar je over alles kunt beschikken wat je nodig hebt
om je levensdoelen als ziel uit te voeren.
We moeten inzien dat alle jonge mensen uniek
zijn. Ze zijn zonen van God, die zich ontwikkelen om
die goddelijkheid en dat zoonschap te openbaren. Hoeveel
mensen zien een kind op die manier? (Benjamin Creme, Maitreya’s
Missie, dl. III)
Educatieve onderneming
Die relatief weinigen die voorop liepen
bij de voorbereiding op deze tijd zal een nieuw terrein
van dienstbaarheid geboden worden; een educatieve onderneming
van enorme omvang. Van alle kanten zullen de vragen
komen; een lang gevoelde honger naar kennis zal als
een afgedamde rivier overstromen en buiten haar oevers
treden. Velen zullen de achtergrond en geschiedenis
van deze gebeurtenis willen weten; voor anderen zal
de onmiddellijke toekomst de voornaamste zorg zijn.
Weer anderen zullen de behoefte voelen tot analyseren
en elke verklaring in twijfel trekken, uiteindelijk
ontevreden met alles behalve hun eigen geloof. Overreding
en tact moeten daarom de orde van de dag zijn, teneinde
de beschuldiging van dweperij en hoogmoed te vermijden.
Over de hele wereld zullen verenigingen hun
rol vervullen en zorgen voor grootschalige verspreiding
van de benodigde leringen. Er moet nog veel verstrekt
worden, maar er is veel dat de mens nog ongeopend en
ongelezen al in handen heeft. Tracht er een gewoonte
van te maken, luidt het advies, om veel te lezen en
zo de zoekenden op het pad te informeren en de weg te
wijzen. Systematische bestudering van de leringen en
oprechte pogingen om te leven naar de voorschriften
van Maitreya bieden het nodige evenwicht en gezag om
te onderrichten. Ieder die op deze wijze is toegerust,
kan deze kans benutten om opnieuw te dienen. (Benjamin
Creme’s Meester, uit ‘Opnieuw te dienen’)
Een nieuw vergezicht van mogelijkheden
zal spoedig opdoemen, nu de mens worstelt met de problemen
van afgescheidenheid en verdeeldheid. Dit zal de krachten
vrijmaken en de technieken inspireren van training en
onderwijs, die de mens te zijner tijd zal brengen voor
de voeten van God. (Benjamin Creme’s Meester, Een
Meester spreekt)
(Zie voor de volledige selectie Share
Nederland, jul./aug. 2008)
|